Wednesday, 25 June 2014

Kesukaan..makan Kiwi ketika hamil

Buah Kiwi Menyihatkan Anda & Kandungan

photo credited from google-zesprikiwi.com
Sewaktu mengandungkan Lily, i gilakan buah kiwi ni..Dalam fridge mesti ada buah ni..i selalu beli dekat pasaraya or dekat pasar-pasar..kalo tengah on sale, berpaket-paket jugak la i beli..I selalu beli jenama zespri tu..memang sedap..sometimes berebut dengan mr Hubby...i ada terbaca..kalo makan buah kiwi time mengandung, boleh dapat anak yang putih gebu..hahaha..tp it was not scientifically proven la..tp apa salahnye mencuba..lagi pun, buah kiwi ni memang byk khasiat nye buat ibu-ibu preggie..

Salah satu perkara paling menyeronokkan ketika hamil ialah menikmati makanan lazat semahu-mahunya tanpa rasa bersalah dengan pertambahan kalori yang diambil.

Walau bagaimanapun, harus diingat! Nikmat daripada semua makanan tersebut harus disertai dengan kandungan khasiat yang tinggi bagi menyokong perkembangan awal tumbesaran bayi dalam kandungan.

Ketahuilah! 3 nutrien penting di samping zat pemakanan lain yang diperlukan oleh bayi bagi tumbesarannya ialah vitamin C, asid folik dan kalsium. Anda tidak semestinya menggandakan kuantiti makanan, sebaliknya hanya menambah kuantiti nutrien makanan dan minuman kerana ia merupakan sumber khasiat utama yang diperlukan oleh bayi.

Cara paling mudah untuk mendapat kandungan nutrien yang cukup daripada pemakanan sepanjang kehamilan ialah melengkapkan pelan pemakanan dengan pelbagai jenis sayur-sayuran dan buah-buahan.

Kebanyakan buah merupakan sumber nutrien yang baik malah merupakan cara yang lebih sihat bagi meningkatkan jumlah kalori harian. Antara buah yang baik ialah buah kiwi. Rasa masam manis tropikanya bukan sahaja boleh mengurangkan rasa mual malah turut mengandungi nutrien-nutrien lengkap bagi bakal ibu seperti anda.

Buah kiwi datang dalam 2 jenis iaitu hijau dan kuning emas. Namun kedua-duanya penuh khasiat. Walaupun saiznya kecil, kebaikan yang terkandung di dalam buah kiwi sangat banyak. Lantas, menjadikannya sebagai buah yang paling padat dengan nutrien.

1. Kekalkan Sistem Imuniti
Pengambilan vitamin C secukupnya sewaktu hamil boleh disamakan seperti mendapatkan polisi insurans bagi anak anda. Vitamin C merupakan salah satu vitamin paling penting sewaktu hamil bagi mengekalkan kesihatan anda dan kandungan. Buah kiwi merupakan sumber vitamin C paling baik berbanding buah oren. Ia terbukti membantu pergerakan plasma dan mampu menyimpan vitamin C di dalam sel badan.

Selaku antioksidan selular yang kuat, umum mengetahui kepentingan Vitamin C dalam meningkatkan imuniti badan bagi melawan bakteria. Pengambilan sesetengah jenis ubat-ubatan dikatakan tidak selamat untuk ibu hamil. Oleh kerana kesihatan harus diutamakan ketika hamil, maka mengekalkan sistem imuniti pada tahap terbaik dapat membantu anda tetap sihat.

Vitamin C memainkan peranan utama dalam sintesis kolagen yang memegang membran fetus dan mengekalkan kekuatan mekanikal membran korioamniotik. Paling penting, vitamin C menyokong penyerapan zat besi yang membantu pembentukan hemoglobin yang diperlukan anda dan bayi.

Kajian terbaru menunjukkan sumber vitamin C yang baik daripada buah kiwi sebenarnya membantu penyerapan zat besi daripada sumber makanan lain. Memakan buah kiwi dengan suplemen zat besi dan makanan yang kaya dengan zat besi dapat meningkatkan penyimpanan zat besi badan. Ini membantu anda yang mungkin kekurangan zat besi dengan cara yang mudah dan lazat bagi meningkatkan jumlah zat besi dalam badan.

Oleh itu, selain daripada menghilangkan rasa lapar pada waktu malam, memakan buah kiwi secara harian berupaya memastikan anda dan bayi mendapat Vitamin C secukupnya.

2. Tinggi asid folik
Satu lagi faktor menjadikan buah kiwi sebagai makanan ideal bagi wanita hamil ialah kandungan asid foliknya yang tinggi. Asid folik yang juga dikenali sebagai folate memainkan peranan penting dalam mengelak kecacatan saraf sewaktu lahir iaitu perkembangan otak dan saraf yang tidak lengkap sebanyak 70%.

Antara kecacatan saraf yang paling kerap berlaku sewaktu lahir ialah spina bifida, penutupan saraf tunjang dan kolum spina yang tidak lengkap. Kebanyakan kecacatan ini berlaku sewaktu 28 hari pertama kehamilan, lazimnya sebelum anda sedar tentang kehamilan.

Oleh kerana itulah, anda digalakkan mengambil asid folik walaupun sebelum hamil bagi mengurangkan kebarangkalian kecacatan sewaktu lahir.

Sekiranya anda merancang untuk mengandung dan mula memakan buah kiwi secara teratur, anda sudah pun berada pada tahap permulaan yang baik.

3. Mengurangkan Sembelit
Walaupun kebanyakan wanita gemar makan sewaktu hamil, ramai yang mengalami sembelit akibat perubahan hormon. Buah kiwi mengandungi kandungan serat yang tinggi, di mana serat sebiji buah kiwi sama seperti semangkuk bijirin.

Serat memainkan peranan aktif dalam mengurangkan sembelit sepanjang tempoh kehamilan. Serat juga bagus bagi mengumpul dan membuang toksin daripada kolon. Oleh yang demikian, ia dapat mengelakkan kanser usus.

4. Tidur nyenyak
Kebanyakan wanita hamil tidur lebih banyak berbanding biasa dalam trimester pertama. Namun, masalah tidur akan bermula selepas trimester pertama dan selalunya berpanjangan sehingga lepas bersalin. Tidur yang kurang bukan sahaja mempengaruhi tumbesaran bayi malah turut mengganggu keupayaan anda untuk bekerja sepanjang hari.

Kajian telah menunjukkan bahawa memakan sebiji buah kiwi sejam sebelum tidur dapat meningkatkan kualiti tidur. Ia dapat menenangkan dan menstabilkan perasaan seseorang kerana kandungan kalsiumnya yang tinggi. Inilah cara terbaik untuk anda mendapat tidur yang lebih panjang dan lena, sambil menghilangkan kerisauan tentang kesihatan anda dan bayi.

5. Merendahkan Tekanan Darah
Peningkatan kecil dalam tekanan darah ketika hamil adalah petanda kehamilan yang biasa, termasuklah rasa mual dan sembelit. Walau bagaimanapun, jika tahap tekanan darah naik mendadak dan tidak dirawat, ia bukan sahaja boleh membahayakan diri anda dan nyawa bayi, malah dapat menjurus kepada masalah diabetes.

Antara sebab terbaik untuk anda menjadikan buah kiwi sebagai sebahagian daripada makanan harian ialah jumlah potassium yang terkandung dalam buah hebat ini. Dengan hanya satu hidangan, ia mengandungi lebih banyak potassium berbanding pisang. Potassium melawan efek garam (sodium) bagi mengurangkan tekanan darah yang tinggi.

Pacifier..perlukah???

PACIFIERS: Are they good for your baby?

Keputusan sama ada baby anda perlukan pacifier atau pun tidak, adalah keputusan ibu bapa itu sendiri..apa pun, sebelum membuat sebarang keputusan, consider dulu pro and cons pasal pacifier ni..

Dulu dgn anak i yg pertama, ada gk i cuba bagi dia pakai pacifier..beli yg medela punya..boleh tahan gak mahal..time tu i x tau Ziyad x berapa pandai nak isap pacifier..kalo i bg pacifier tu..dia akan keluarkan dan main-main pulak dgn benda tu..mcm-mcm jenis jenama gak la selain yg medela tu i cuba..semua sama je results dia..hahaha..ibu i pun x berapa galakkan sangat bg pakai pacifier ni kat baby.. Alhamdulillah, setakat ni dalam keluarga i, semua anak-anak and anak buah i belum lagi yang ada pakai pacifier..walopun i pernah try bg pakai...hehehe..


Most babies have a strong sucking reflex. Some babies even suck their thumbs or fingers before they're born. Beyond nutrition, sucking often has a soothing, calming effect. That's why many parents rank pacifiers as must haves, right up there with diaper wipes and baby swings. Are pacifiers really OK for your baby, though? Understand the benefits and risks of pacifier use, important safety tips and steps to help wean your baby from the pacifier.

The pros
For some babies, pacifiers are the key to contentment between feedings. Consider the advantages:

A pacifier might soothe a fussy baby. Some babies are happiest when they're sucking on something.
A pacifier offers temporary distraction. A pacifier might come in handy during shots, blood tests or other procedures.
A pacifier might help your baby fall asleep. If your baby has trouble settling down, a pacifier might do the trick.
A pacifier might ease discomfort during flights. Babies can't intentionally "pop" their ears by swallowing or yawning to relieve ear pain caused by air pressure changes. Sucking on a pacifier might help.
Pacifiers might help reduce the risk of sudden infant death syndrome (SIDS). Researchers have found an association between pacifier use during sleep and a reduced risk of SIDS.
Pacifiers are disposable. When it's time to stop using pacifiers, you can throw them away. If your child prefers to suck on his or her thumb or fingers, it might be more difficult to break the habit.

The cons
Of course, pacifiers have pitfalls as well. Consider the drawbacks:

Early pacifier use might interfere with breast-feeding.Sucking on a breast is different from sucking on a pacifier or bottle, and some babies are sensitive to those differences. Research suggests that early use of artificial nipples is associated with decreased exclusive breast-feeding and duration of breast-feeding — although it's not clear if artificial nipples cause breast-feeding problems or serve as a solution to an existing problem.
Your baby might become dependent on the pacifier. If your baby uses a pacifier to sleep, you might face frequent middle-of-the-night crying spells when the pacifier falls out of your baby's mouth.
Pacifier use might increase the risk of middle ear infections. However, rates of middle ear infections are generally lowest from birth to age 6 months — when the risk of SIDS is the highest and your baby might be most interested in a pacifier.
Prolonged pacifier use might lead to dental problems.Normal pacifier use during the first few years of life doesn't cause long-term dental problems. However, prolonged pacifier use might cause a child's top front teeth to slant outward or not come in properly.









Pacifier do's and don'ts
If you choose to offer your baby a pacifier, keep these tips in mind:

Wait until breast-feeding is well established. Be patient. It might take a few weeks or more to settle into a regular nursing routine. If you're breast-feeding, the American Academy of Pediatrics recommends waiting to introduce a pacifier until four to six weeks after birth.
Don't use a pacifier as a first line of defense. Sometimes a change of position or a rocking session can calm a crying baby. Offer a pacifier to your baby only after or between feedings. Don't allow your child to use the pacifier all day.
Choose the silicone one-piece, dishwasher-safe variety.Pacifiers made of two pieces pose a choking hazard if they break. Once you've settled on a favorite pacifier, keep a few identical backups on hand.
Let your baby set the pace. If your baby's not interested in the pacifier, try again later — or skip it entirely. If the pacifier falls out of your baby's mouth while he or she is sleeping, don't pop it back in.
Keep it clean. Before you offer your baby a pacifier, clean it thoroughly. Until your baby is 6 months old and his or her immune system matures, frequently boil pacifiers or run them through the dishwasher. After age 6 months, simply wash pacifiers with soap and water. Resist the temptation to "rinse" the pacifier in your own mouth. You'll only spread more germs to your baby.
Don't sugar coat it. Don't put sweet substances on the pacifier.
Keep it safe. Replace pacifiers often, use the appropriate size for your baby's age, and watch for loose parts or signs of deterioration. Also use caution with pacifier clips. Never use a string or strap long enough to get caught around your baby's neck.

Keputusan di tangan anda!!

Tuesday, 24 June 2014

Bengkak Kaki semasa Hamil..

Mengalami bengkak kaki semasa hamil??

Satu hari ni, adik i datang mengadu, kaki dia bengkak..Memang ketara sangat bengkaknya..Dia baru nak masuk 3 bulan pregnant. Awal jugakla dah diserang sembab kaki ni..Semalamnyer dia seharian berjalan kat KLCC atas urusan kerja. Balik dari KLCC..terus kaki dia bengkak..Bengkak nye pada sebelah kaki sahaja..

Hari ini i nak story mory pasal sembab kaki semasa hamil..& tips2 untuk elak kan sembab kaki ni..

photo credited by google
Apa yang dialami dipanggil Edema, iaitu satu keadaan di mana badan anda menyimpan terlalu banyak cecair. Ia berlaku akibat terdapatnya darah berlebihan dalam badan anda kerana anda hamil. 

Apabila bayi anda semakin membesar, uterus (rahim) anda memberi tekanan kepada saluran darah di pelvis. Ini khususnya menjejaskan salur darah besar yang menerima darah daripada anggota badan bahagian bawah. Salur darah yang dipanggil vena kava bawah ini terletak pada bahagian kanan badan. Tekanan yang diterimanya menyebabkan peredaran darah di bahagian itu menjadi perlahan dan mengakibatkan darah terkumpul. 

Tekanan daripada darah yang terkumpul ini memaksa air turun dan keluar melalui salur darah kecil (kapilari) masuk ke dalam tisu-tisu pada tapak kaki dan buku lali. Biasanya, air ini akan diserap oleh badan. Kadang kala, wanita hamil juga menyimpan lebih banyak air daripada biasa, dan ini menambahkan lagi kebengkakan. 

Anda mungkin mendapati kebengkakan ini lebih teruk pada waktu petang dan malam, dan lega sedikit pada waktu pagi setelah anda tidur sepanjang malam. Menjelang petang, anda mungkin dapat lihat jika anda tekan kulit di sekitar buku lali, kulit itu tidak menganjal dan serta-merta kembali kepada keadaan asalnya. Menjelang penghujung kehamilan, tangan anda juga mungkin menjadi bengkak dan cincin yang anda pakai akan terasa ketat. 

Malangnya, edema semasa hamil adalah perkara biasa, terutamanya dalam trimester ketiga. Di antara 50 dan 80 peratus wanita hamil yang sihat akan mengalaminya. Cuaca panas seperti di negara kita juga memburukkan lagi keadaan ini. 

Walau bagaimanapun, jika anda mengalami bengkak yang teruk pada muka, tangan atau tapak kaki, jumpalah doktor anda. Ini mungkin salah satu tanda pra-eklampsia, iaitu satu keadaan yang serius bagi anda dan bayi. 

Tips-tips Hindari Sembab / Edema (water retention @ swollen feet, ankle, face) semasa Hamil 

Naikkan kaki bila-bila anda boleh, untuk membantu melancarkan peredaran darah. Jika di tempat kerja, letakkan bangku kecil atau kotak di bawah meja anda. Di rumah pula, cubalah baring mengiring ke kiri, kerana ini boleh mengurangkan tekanan pada vena kava bawah.

•Elakkan duduk atau berdiri terlalu lama tanpa berehat. Dan jangan cuba menyilang kaki semasa duduk.

•Pakailah seluar stoking sokongan (support tights) sebelum anda bangun dari katil pada waktu pagi supaya darah tidak berpeluang berkumpul di sekeliling buku lali. Jika ini tidak berjaya, tanyalah ahli farmasi atau doktor mengenai stoking tekanan (compression stockings).

Minum banyak air. Yang peliknya, mengekalkan hidrasi dapat membantu badan anda mengurangkan penyimpanan air berlebihan.

•Bersenam selalu, terutamanya berjalan, berenang, atau dengan menggunakan basikal senaman.

•Jika anda membuat perjalanan jauh, berhentilah dengan kerap untuk meregangkan kaki.

•Makan makanan berkhasiat, dan elakkan makanan yang tinggi kandungan sodium dan garam seperti kacang masin, jeruk sayuran, telur masin dan ikan kering.

•Jika kulit anda tidak terlalu tegang dan sakit, anda boleh minta seseorang untuk mengurut buku lali dan tapak kaki anda, hingga ke lutut. Ini boleh membantu mengalihkan cecair keluar daripada tapak kaki.

•Pakai kasut yang selesa. Jauhi heels ya!!

•Pengambilan supplement – Calcium magnesium dapat membantu mengatasi masalah sembab air..

Boleh mencuba dengan supplement --> Shaklee Ostematrix..
Mari kita lihat apa yang terkandung dalam ostematrix ni..

Ostematrix
Kalsium - daripada sumber-sumber yang mempunyai tahap kepekatan yang tinggi dan mudah diserap dari alam semula jadi - 1,000 mg (100% DV)

Magnesium - 400 mg (100% DV) - untuk membantu menggabungkan kalsium ke dalam tulang serta menguatkannya

Vitamin D - 400 IU (100% DV)  - untuk merangsang penyerapan kalsium

Boron (3mg) - membantu dalam metabolisma tulang

Mangan, copper & zink - mengaktifkan enzim yang membantu dalam pembinaan kepadatan tulang

Jom cuba!! Insyallah dapat membantu ibu-ibu hamil dengan issue kaki sembab & juga cramps di waktu malam..





Friday, 20 June 2014

Foremilk and Hindmilk

What is Foremilk & What is Hindmilk??

photo credited from google
Foremilk is the milk (typically lower in fat) available at the beginning of a feeding; hindmilk is milk at the end of a feeding, which has a higher fat content than the foremilk at that feeding. There is no sharp distinction between foremilk and hindmilk – the change is very gradual. Research from Peter Hartmann’s group tells us that the fat content of the milk is primarily determined by the emptiness of the breast — the less milk in the breast, the higher the fat content.

A woman’s breast really only makes one type of milk, the higher-fat milk that we typically think of as hindmilk. As milk is produced in the breast, the fat globules in the milk tend to stick to each other and to the walls of the alveoli (where the milk is made). Between feedings, milk collects in mom’s breasts and gradually moves out toward the nipple, leaving more and more of the fat “stuck” further back in the milk ducts. The more time between feedings, the lower the fat content of the foremilk available to baby at the beginning of the feeding.

Once the let-down (or Milk Ejection Reflex/MER) is triggered (by baby’s nursing, pumping, etc.), the milk is squeezed down the ducts until it becomes accessible to the baby. Milk production is not faster during letdown – the flow is simply faster. There are several let-downs per feed, although most mothers only sense the first one.

As the breast starts to empty, the fat globules begin to dislodge and move down the ducts (let-down facilitates this process). So the further into the feed, the higher the fat content of the milk, as more and more fat globules are forced out. The end result is that the milk gradually increases in fat as the feeding progresses.

Your breasts don’t “flip a switch” at some arbitrary point and start producing hindmilk instead of foremilk. Instead, think of the beginning of a nursing session as being like turning on a hot water faucet.

The first water you get out of the tap isn’t usually hot, but cold. As the water runs, it gradually gets warmer and warmer and warmer. This is what happens with the fat content in mom’s milk – moms’s milk gradually increases in fat content until the end of the feeding.

Since fat content is is directly related to the degree of emptiness of the breast, it is possible, depending upon nursing pattern, for fat content to be higher at the beginning of a particular feeding than it is at the end of some other feeding.

Now think about the hot water faucet again. If there is a long period of time before the faucet is used again, then you go through the “cold to hot” process once more, but if you turn the water on fairly soon after it was used then the water is either pretty warm or still hot, depending upon how long it’s been since the faucet was last on.

This is how it works with mother’s milk too – the longer the time between feedings, the lower the fat content at the beginning of the next feeding. If feedings are closer together, you’re starting off with a higher fat content.

As a particular feeding progresses, fat content increases, milk volume and flow decrease, and milk synthesis speeds up. Because every baby varies in the amount of time it takes him to receive his fill of the higher-fat milk at the end of the feeding, it is important not to switch breasts while baby is actively nursing.

Info shared from google

Milky milky with Set Budget Penyusuan Shaklee

Milky milky...

Set Budget menyusu yang sedang menyengat di pasaran. I selalu menerima pertanyaan dari kawan-kawan mengenai susu badan. I skang tengah giat menyusukan anak I yang kedua. Sekarang baru nak masuk 6 bulan. Alhamdulillah, susu masih lagi meriah..Tapi, I ada sedikit bantuan..I makan set budget Shaklee..apa yang ada dlm set budget ni..

ALFALFA & ESP

Kelebihan ESP:
> Susu lebih berkrim dan pekat jadi baby akan merasa lebih cepat kenyang dan tak merengek
> Kulit semakin cantik, gebu, halus dan berseri
> Parut di muka jadi pudar
>Tenaga berpanjangan pagi ke malam
> Kurang letih
> Memberi rasa kenyang yang agak lama, sesuai bagi ibu yang nak menghilang berat badan
> Sistem perlindungan badan semakin bagus
> Mengawal paras kolestrol
> Menyokong kesihatan jantung dan prostat
> Penyerapan vitamin lain lebih baik dengan ESP
> Mengurangkan alergik

Kelebihan Alfalfa:
> Boost milk
> Sistem penghadaman lebih baik
> Mengawal kolestrol dalam darah
> Membuang toksin dalam badan
> Mengurangkan masalah gastrik
> Menegangkan payudara
> Mengetatkan vagina
> Membantu merawat keputihan
> Mengelakkan bau badan (tak payah beli deodorant)
> Mengurangkan asthma
> Memberi kesan 'Kacip Fatimah'
> Meningkatkan kesuburan

Apapun, para ibu-ibu di luar sana perlu mengetahui dulu konsep supply & demand ni..

Konsep ini sangat penting dalam penyusuan di mana konsepnya adalah sangat mudah. Semakin banyak permintaan susu dari bayi, maka ibu pun semakin kerap mengosongkan payudara untuk mengjasilkan lebih banyak kuantiti susu…

The more u feed or pump, the more milk you will have. The brain will receive signal saying that you need more milk..

Bagaimana??

Dengan memakan supplement, ia tidaklah membantu dengan segera jika si ibu mempunyai masalah susu yang kurang. Apa yang boleh dilakukan untuk tingkatkan kuantiti susu adalah :-

Tingkatkan sesi perahan & sesi menyusu ( di ofis / rumah). Kalo 2 kali sesi perahan, tingkatkan jadi 3..
Jangan tunggu payudara penuh baru nak pam..ini adalah konsep yang salah..kerana otak kita akan jarang mendapat signal kerana menjangkakan yang supply adalah mencukupi. Itu sebabnye, lama kelamaan, para ibu-ibu akan perasam yang susu akan mula berkurangan..
Pam ikut jadual
Minum air 3 litre sehari

*Produk ini tidak bertujuan untuk mendiagnos, merawat, menyembuh, atau mencegah sebarang jenis penyakit. 
 Sila dapatkan nasihat dari Doktor atau pakar-pakar yang berkaitan

Pap Smear - is it necessary??

What is a Pap Smear??

A Pap smear, also called a Pap test, is a procedure to test for cervical cancer in women. A Pap smear involves collecting cells from your cervix — the lower, narrow end of your uterus that's at the top of your vagina.

Detecting cervical cancer early with a Pap smear gives you a greater chance at a cure. A Pap smear can also detect changes in your cervical cells that suggest cancer may develop in the future. Detecting these abnormal cells early with a Pap smear is your first step in halting the possible development of cervical cancer.

photo credited by google
To ensure that your Pap smear is most effective, follow these tips prior to your test:

Avoid intercourse, douching or using any vaginal medicines or spermicidal foams, creams or jellies for two days before having a Pap smear, as these may wash away or obscure abnormal cells.

Try not to schedule a Pap smear during your menstrual period. Although the test can be done, it's best to avoid this time of your cycle, if possible.

During the Pap smear

A Pap smear is performed in your doctor's office and takes only a few minutes. You may be asked to undress completely or only from the waist down.

You'll lie down on your back on an exam table with your knees bent. Your heels rest in supports called stirrups.

Your doctor will gently insert an instrument called a speculum into your vagina. The speculum holds the walls of the vagina apart so that your doctor can easily see your cervix. Inserting the speculum may cause a sensation of pressure in your pelvic area.

Then your doctor will take samples of your cervical cells using a soft brush or a flat scraping device called a spatula. This usually doesn't hurt.

After the Pap smear

After your Pap smear, you can go about your day without restrictions.

Depending on the type of Pap test you're undergoing, your doctor transfers the cell sample collected from your cervix into a container holding a special liquid to preserve the sample (liquid-based Pap test) or onto a glass slide (conventional Pap test).

The samples are transferred to a laboratory where they're examined under a microscope to look for characteristics in the cells that indicate cancer or a precancerous condition.

Ask your doctor about when you can expect the results of your Pap smear. In some cases, your doctor will contact you only if something of concern is found or if it's determined that you need further testing.

My Experience..

A group of women in my village has set up a free pap smear checking for all women within the village. This is to ensure that the women will come and attend the procedure. Its a collaboration with the village clinic as well. I came because I understand that by doing so, we can actually detect early if we have any cervical cancer. The procedure was not that time consuming. It was just a little bit uncomfortable. The nurse inserted a device into my vagina and collected a sample of the cells from my cervix. The result was said will to be given around two months after..lots have turned up for the free pap smear check up..i was told there's gonna be another free pap smear check up next year..

Usually they will inform if they found any abnormality. 
Alhamdulillah, I have just gotten my results this week..no cancer or any abnormality of the sort..I'm so relieved.

To those who have yet to do a pap smear, please do so..most hospitals and government clinics handle this procedure..


Survey-survey di House Lightings Puchong

New mission...mencari lampu tangga, lampu bilik tetamu, lampu dapur n kipas dapur.. Sekali lagi kami menapak ke House Lightings Puchong. 


Kedai lampu n kipas ni sangat la famous. To those yang tengah nak renovate rumah or nak beli lampu/kipas, mesti nak singgah ke sini..in terms of price, agak murah la..tp coz x compare one to one, so actually susah jugak nak tau barang yg kitaorang beli tu murah or harga standard. Sebelum ni dtg sini beli kipas. Kipas yg kitaorang beli tu mmg murah sikit dr tempat lain...hari ni nak cari lampu tangga, lampu dapur, lampu untuk bilik tetamu and kipas yang berlampu untuk dapur comel kami..Setiap kali datang sini, mesti lampu2 yg tengah di displaykan sudah berbeza...byk jugakla yg baru.

Di sarankan kalo nak datang sini, datang pada hari biasa and not weekends..kalau weekends..sometimes, tersangat la pack..susah nak memilih nanti..

Kami x lama kat sini coz ada tempat lain nk pergi..so kitaorang dtg survey-survey saja..setakat ni kitaorang ada jumpa lampu tangga yg menarik..

ada variety..

Cantik kan..
Kipas n lampu dapur pun ada juga jumpa yg menarik tp coz kitchen x siap lagi..takut kalo beli dulu..nanti x berapa nak match pulak..hahaha..tetiba konsep kitchen asyik nak berubah je..kejap modern la..kejap nak ada kayu2 la..hahaha..pening..

Disebabkan x cukup masa...n x leh nak decide which to buy..last2..kitaorang x beli apa pun..hahaha..tp x pe..coz rumah pun x jauh sangat dgn kedai ni..boleh je nak singgah...apa pun, to those yang tengah nk cari kipas or lampu for your home, datang la sini....confirm u alls akan suka punya..helpers dlm kedai tu pun semua ada knowledge pasal lampu2 kat situ..diaorang blh bg info pasal lampu2 yg korang nk cari..

Address : No.33, Jalan BPU6, Bandar Puchong Utama

Wednesday, 18 June 2014

Berkhatan untuk perempuan - sekadar berkongsi

Sekadar untuk Berkongsi..
Berkhatan untuk perempuan

My cutie Lily Liyana..
Saya pergi khatankan anak perempuan saya bila umurnya dalam 3 bulan gitu. Ada juga yg terus khatankan selepas bayi tu lahir....rasanye hospital-hospital ada menyediakan perkhidmatan tu...Saya pergi ke klinik biasa saja..klinik tu ada service untuk khatankan bayi perempuan.Service tu akan hanya dilakukan oleh doctor klinik tu saja..doktor ganti or doktor pelatih pun x akan dibenarkan buat procedure tu..Saya tengok doctor tu akan potong sedikit dekat kawasan kelentit tu..dan letak ubat antiseptik bg elak kan kuman..time tu i macam x berani sangat nak tengok..hehehehe...anak i..relax je..x nangis pun..kuat anak mama ni..mama lak yang berdebar..hahaha. .


Info dari majalah Pa&Ma
Soalan:
Saya memiliki dua cahaya mata perempuan. Saya terfikir, apakah hukum agama untuk mengkhatan (sunat) anak perempuan? Selama ini yang lazim dilakukan oleh masyarakat kita ialah mengkhatan anak lelaki. Jadi bagaimana dengan anak perempuan?

Jawapan:
Mengkhatankan (atau khitan) anak perempuan disyari’atkan dalam Islam. Dalilnya adalah sabda Rasulullah:(Sunnah-sunnah) Fitrah terletak pada lima perkara: Berkhitan, mencukur bulu kemaluan, mencabut bulu ketiak, memotong kuku dan memotong misai.” [Shahih al-Bukhari, no: 5889] Berkhitan yang sebut dalam hadis ini adalah umum, ditujukan kepada lelaki dan perempuan.

Dalam sebuah hadis lain baginda bersabda: Apabila bertemu dua khitan, maka wajib mandi. [Shahih Sunan Ibn Majah, no: 608] Hadis di atas merujuk kepada hubungan seks antara suami dan isteri, yakni apabila penis telah memasuki faraj maka hendaklah mandi wajib. Perhatikan bahawa ketika merujuk kepada penis dan faraj, Rasulullah menggunakan istilah “dua khitan”, menunjukkan kedua-dua anggota tersebut telah pun dikhatan.

Rasulullah juga berpesan kepada Umm Athiyah: Apabila engkau mengkhitan wanita maka potonglah sedikit (sahaja) dan janganlah berlebihan kerana yang sedemikian boleh menceriakan wajah dan disukai oleh suami. [Shahih al-Jami’ al-Shageir, no: 509] Hadis ini menunjukkan bahawa khatan bagi wanita dianjurkan dan berlaku pada zaman Rasulullah.

Berdasarkan hadis-hadis di atas, para ilmuan Islam menyatakan bahawa mengkhatankan (atau khitan) anak perempuan adalah disyari’atkan. Hanya mereka berbeza pendapat, apakah hukumnya wajib atau sunat. Secara terperinci, hukum khatan bagi perempuan adalah seperti berikut:

Haram: Yakni apabila keseluruhan bahagian kelentit (clitoris) dipotong atau dibuang. Dilaporkan bahawa perbuatan seperti ini pernah dilakukan di Afrika agar hanya lelaki yang dapat menikmati hubungan seks sementara perempuan tidak. Ini adalah perbuatan yang jelas haram.

Wajib: Sebahagian perempuan ada yang memiliki kelentit yang agak besar sehingga kerap kali menimbulkan ransangan seks dalam pergerakan harian mereka. Bagi kes seperti ini, khatan adalah wajib agar dapat memelihara mereka daripada kecenderungan ke arah aktiviti seks yang tidak sihat atau yang dilarang oleh agama.

Sunat: Bagi perempuan yang memiliki kelentit saiz normal, dan ini adalah kebiasaan bagi kebanyakan wanita, maka dianjurkan (sunat) untuk khatan sebagaimana yang disentuh oleh hadis-hadis di atas.

Seperkara lain yang penting berkenaan khatan bagi anak perempuan, hendaklah ia dilakukan oleh doktor yang memiliki ilmu agama berkenaan hukum khatan dan berpengalaman melakukannya. Ini kerana di antara doktor ada yang terpengaruh dengan gerakan pembelaan hak wanita lalu enggan melakukannya. Mereka menganggap khatan adalah kezaliman ke atas wanita, padahal kezaliman hanyalah apabila keseluruhan kelentit dipotong atau dibuang.

Ada juga doktor yang hanya menggores kelentit sekadar mengeluarkan sedikit darah. Mereka menjadikan khatan bagi anak perempuan sekadar satu amalan simbolik. Perbuatan seperti ini tidak menepati hukum khatan.




Monday, 16 June 2014

300++ Resipi & Panduan Lengkap Pemakanan Anak-dapat juga akhirnya!!

Berjaya juga jumpa buku ni..terbaca hari tu yang stok buku ni dah habis..Buku Resipi & Panduan Lengkap Pemakanan Anak, keluaran majalah Pa&Ma (harga RM14.50)....Just my luck..i terjumpa buku ni dekat kawasan ofis..cari majalah lain sebenarnye..terjumpa lak buku ni..tinggal dua je lagi..cepat2 i sambar satu..hahaha..macam2 ada dlm buku ni..penuh dengan information..x sempat nak khatam lagi..Anak i pun baru nak masuk 6 bulan..boleh try2 resipi2 yang ada dlm buku ni..dulu dgn anak i yang sulong..mcm2 jugak la i cuba..avocado, pisang, carrot, kentang..macam2 la..ada jugak yg i beli..hehehe..time to coz nak travel..beli yg dlm botol..senang..

This time around, nak cuba resipi2 yg lain pula..hope my gegurl x cerewet la..hehehe..
Muka Depan
Isi Kandungan
Information from baby up till toddler..susunan information dalam buku ni pun menyenangkan pembaca..harap2 ada byk lagi la keluaran macam ni..memang sangat berguna untuk ibu-ibu semua..

Pregnant after Miscarriage

Selepas I keguguran (boleh baca pengalaman I disini), I selalu dibayangi perasaan bersalah..memikirkan if ada apa2 yang I buat or ada apa2 yg I makan or termakan, yg telah menyebabkan keguguran tu..yang pastinye..selepas keguguran tu, I dah x fikir pasal nak preggie balik…I x mau terlalu berharap..coz bila kita terlalu berharap dan perkara tu x menjadi as planned, the devastation is much harder to bear...apabila melihat orang disekeliling kita pregnant, ada jugak la rasa cemburu….just wishing I was preggie like her…

I googled around, ramai jugak yang preggie a couple of months right after miscarriage.Lebih subur katanye.. I bernasib baik, after my bleeding stopped selepas DnC tu, my period cycle was back to normal..So around 2 kali period after the DnC procedure..i perasan yang period I macam lambat..selalu nye I akan kira waktu period…lps dr keguguran tu..dah x check pun waktu2 ovulasi or waktu2 nak menghampiri period..so when I check balik calendar..ooo memang period I dah lambat..i rasa mcm x mungkin pregnant ..coz cepat sangat..mentally belum prepare kalo I pregnant balik..

I terus beli pregnancy test..saje je nak check time tu..time tu dah nak lunch dah..berdebar jugak la..tup2 terus keluar dua line..laju lak tu keluar..walopun x sepekat line lagi satu..tp still visible..rasanya lama jugak I tenung pregnancy strip tu..as if cannot believe la..hahaha..terus inform mr hubby…dia pun terkejut..mungkin ini adalah ketentuanNya..once we stop trying so so hard and just let our body relax.. Miracle happens …2 days after, I recheck balik using the pregnancy test. Makin pekat line dia...Alhamdulillah..


9 months after..a baby girl was born..


Pengalaman keguguran

Tiada siapa dapat menjangka perkara ni akan berlaku dekat diri sendiri. Sesungguhnya, Allah ada perancangan yang lebih baik..

Ini adalah pengalaman i bila i dpt tau yang i akan keguguran..

November 2012
I disahkan pregnant. I punya gembira coz i time tu tengah berusaha untuk dptkan anak kedua. Ingatkan nak dapat anak kedua ni semudah anak yang pertama..tapi rupanye tidak..Awal-awal pregnant pun i dpt rasa kan yang something is not right. Bila i check using the pregnancy test..double line tu x seterang line yang neutral tu..walopun selepas beberapa hari x dtg period..tp line tu still visible la..tanda-tanda pun x de..i xde muntah2..breast pun x rasa sakit, xde rasa pening...just normal..i xde pulak terfikir yg i mungkin akan keguguran..based on my "no symptom" tu..

December 2012
Ada satu pagi tu, i bangun dengan breast yang sangat sakit..sentuh pun x boleh..macam kena attack kat urat saraf kawasan breast n ketiak...then i pergi ofis macam biasa je la..lama2 sakit tu pun reda dgn sendirinya..around lunch time i rasa macam ada fluid kat bhgn bawah..so i pergi check...time tu..dah keluar darah...panic jugak la kan..so i terus pg jumpa doctor..doctor check2..kantung ada lagi..tp coz time tu a bit small..2 month gitu..tp dia bg i mc.."threatened miscarriage" dalam surat mc tu... Time tu i belum bg tau lagi colleagues2 i yang i pregnant..tup2 kena bg tau diaorang yg i kemungkinan gugur.

That weekend, i balik kampung i dekat Kuala Selangor..pagi tu tetibe i rasa sakit perut..memulas..Dalam toilet tu, tetibe i ternampak ada sesuatu kaler putih keluar..rupanya kantung baby yang sudah pecah..ada biji yang keras2 dalam kantung tu.kaler itam..x de darah pun sgt..time tu i rasa teramat sedih. i terus dptkan mr hubby..i tunjuk kan kantung tu..i think at that moment, i rasa hiba sangat...i cried within my hubby's arms..next thing, i inform my parents..diaorang tanamkan kantung tu sebelah uri abang dia..

The next day i pergi check kat klinik to see if semua dah keluar..doc kata mcm dah xde kantung tp still ada sikit2 kat dinding2 rahim tu...dlm 2-3 klinik jugak la saya pergi untuk dptkan kepastian..tp yg pastinye..memang i sudah keguguran..

January 2013
I dpt referral letter dr klinik untuk check kat hospital..At the hospital, doc terus ckp suh wat dnc after she scanned me..so i di schedule kan for a DnC..DnC is an outpatient treatment la..no need to stay overnight at the hospital. Doc bagi ubat untuk bukak rahim..then besoknye dtg balik untuk buat procedure tu...x sakit la coz under sedative kan..then doc bg i two weeks MC..so i berpantang jugak la..pakai stokin..makan jamu. (jamu as-syifa), makan gamat (Gamat Anugerah) n makan benda2 yg panas2..NO ais ok!!...walopun ada yg kata x perlu berpantang sangat..tp i pantang jugak la..coz nak bagi badan i cepat sihat sedikit...I bleeding lama jugak..around 2-3 weeks..bukan bleeding heavily la..just spotting sikit sikit...

Doc bagi vitamins and ubat betulkan hormon badan..nasib baik selepas all that bleeding..i punya cycle period is back to normal..risau jugak kalo cycle tetibe jadi x betul kan...

Walaupun i keguguran di peringkat awal kehamilan, tapi ia tetap akan jadi satu pengalaman yg tak mungkin akan di lupakan..








My Kitchen Items has finally arrived!!

At last, all my kitchen items has finally arrived. Kitaorang beli set Rubine (inclusive of hood, hob, oven and microwave) and set package sinki Haustern + Tab. Sepatutnye sampai dalam 2 minggu yang lepas tp coz tiada siapa ada di rumah(waktu kerja), so kitaorang suh dia hantar weekend lepas (Sabtu)..

Set Rubine
Pada awalnya, set package sinki ni, kitaorang kena ambil sendiri kat kedai tu (The Living Depot, Puchong), coz stock belum sampai..tapi nasib baik stock dia dah ada balik..

Haustern Sink + Tab
Dalam package Rubine tu, kitaorang dapat a few free gifts..ok la....walopun brand tak berapa nak famous..tp stainless steel gitu..Dapat milk pot, soup pot and wok set. 

Pots and Wok from OTO - Free gifts
Sepatutnye installation kitchen cabinet dalam minggu ni..hopefully sempat la setel before puasa bermula..


Thursday, 12 June 2014

Panduan Ibu menyusu di bulan Puasa

Sharing-sharing..
Panduan: Penyusuan Susu Ibu & Puasa 




Ramadhan bakal menjelma x lama lagi..Ketahui panduan tentang penyusuan susu ibu dan berpuasa..Yelah, pasti ramai ibu-ibu di luar sana yang menyusukan anak akan mula merasa sedikit kerisauan. Risau susu akan mula kering atau susu akan mula berkurangan..Apa pun, ibu-ibu still boleh terus berpuasa dan menyusukan anak di bulan Ramadhan..




Panduan : Penyusuan Susu Ibu dan Puasa (got from the web..)

1.Bolehkah saya berpuasa semasa menyusukan anak?
Ya dan tak. Ya, jika condition ibu tu sihat, dan bayi pula tiada sebarang masalah. Ibu boleh teruskan puasa. Tetapi tidak, jika ibu ada masalah kesihatan, tak larat dan sebagainya. Islam itu indah, Allah beri rukshah bagi perempuan yang menyusukan anak. Ibu boleh berbuka jika memudaratkan diri sendiri dan bayi. Lepas itu gantikan saja puasa yang tertinggal.

2. Adakah ibu yang berpuasa membahayakan bayi?
Tentulah tidak. Allah Maha Mengetahui. Telah Dia cipta tubuh badan ini boleh berubah mengikut keadaan. Tubuh badan masih boleh menghasilkan susu walaupun berpuasa. Kekurangan jumlah kalori tak akan mengganggu kuantiti susu yang dihasilkan. Cuma ibu perlu pastikan diri mendapat nutrisi dan zat yang lengkap semasa berbuka dan bersahur.

Hebatnya ciptaan Allah, sekalipun ibu tak makan apa-apa dalam tempoh 24 jam. Susu ibu masih boleh dihasilkan. Tak terjejas kuantiti dan nutrisi di dalam susu ibu. Jika berpuasa mendatangkan kesan tak baik, tentulah ibu akan rasa dulu.

3. Susu ibu berubah, ada kesan pada bayi ke?
Ya komposisi susu akan berubah. Tapi takkan beri kesan pada bayi. Satu kajian dilakukan, walaupun 24 jam ibu tak makan, kandungan lemak dalam susu ibu tak terjejas. Lemak susu akan dihasilkan sendiri oleh lemak di dalam badan ibu jika ibu kurang atau tak makan.

Sebenarnya bayi telah merasa perubahan susu ibu. Susu ibu bergantung pada apa yang dimakan oleh ibu.

4. Adakah berpuasa bahaya untuk ibu?
Pastinya Allah tak kejam untuk hamba-Nya. Tiada apa yang bahaya. Ibu boleh berpuasa, tak payah takut-takut. Bukan ke rezeki dari Allah? Jadi yakin. Hasil kajian yang dibuat pun tunjukkan, imbangan kimia dalam darah ibu menyusukan, ibu mengandung, wanita yang tak menyusu hampir sama.

Rukhsah bagi ibu menyusu di bulan Ramadhan pun ada. Jika ibu mengalami nyahhidrat yang teruk, dibolehkan membuka puasa. Ketahuilah rukhsah berpuasa, kerana ianya panduan yang amat penting, bagi penyusuan susu ibu dan berpuasa.

Tanda-tanda nyah hidrat yang teruk:

dahaga yang amat
terasa nak pitam, lemah dan lesu
air kencing berwarna gelap
rasa sakit kepala, atau sakit di bahagian lain

Segeralah berbuka jika ibu mengalami tanda-tanda seperti di atas.

Disarankan untuk minum air dengan banyak. Bukan minum sekali banyak. Tapi minumlah sedikit-sedikit sepanjang waktu berbuka sehingga ke sahur. Juga disarankan mengambil makanan rendah indek glisemik. Makanan seperti lambat terurai, jadi membekalkan tenaga yang berpanjangan untuk ibu. Makanlah secukupnya, tubuh ibu perlukan nutrisi dan zat untuk hasilkan susu yang berkualiti. Makanan rendah indek glisemik ni macam soya, tempeh, tahu, grains (oat, barley, brown rice..), Seafood (salmon, tuna, sardine, udang..), buah-buahan, kekacang..dan macam2 lagi la..

Ibu-ibu tidak perlu rasa risau jika berat turun sedikit semasa berpuasa. Ini tak akan menjejaskan hasil susu yang dihasilkan.

5. Bagaimana elakkan masalah penyusuan ketika puasa?

Ibu mesti bersedia
Selesaikan kerja-kerja rumah yang berat sebelum berpuasa
Simpan diari makanan, jadi panduan untuk makan secara cukup dan sihat
Berehat atau hanya lakukan aktiviti yang ringan, duduk di tempat sejuk waktu berpuasa

6. Perlukah batalkan puasa?

Ya, sekiranya ibu rasa ternyahhidrat. Hubungi doktor jika bimbang bayi tak mendapat susu yang cukup.Tanda bayi tak cukup susu:
lampin basah berkurangan, tak kerap buang air
najis bayi bewarna hijau
meragam dan menangis
berat badan bayi tak bertambah, malahan turun

Salam Ramadhan untuk semua....


A guide to Massaging your baby

Baby Massage??

Baby massage is gentle, rhythmic stroking of your baby's body with your hands. You can use oils or a moisturiser to help your hands to glide smoothly over your baby's skin. As part of your massage routine, you can gently manipulate your baby's ankles, wrists and fingers. You can talk softly, hum or sing to your baby while you are massaging, which may make it more reassuring for your baby.

The soothing strokes of your hands stimulate the production of the feel-good hormone oxytocin in you, your baby and even your partner, if he's watching. Oxytocin is the hormone that gives you that warm, loving feeling when you hold your baby close or breastfeed her.

Got this from the web..A guide on baby massage

Getting started with baby massage









Massage the feet and legs before moving onto the upper body.


Baby massage is soothing and can comfortably last 10-30 minutes. Before starting, make sure the room is warm and your baby is quiet, well-rested and alert. Good times to perform massage on your baby include after a nap, when your baby is clothed or in the cot, and after a bath.

To get started, smooth a few drops of edible oil such as olive or sweet almond oil into your warm hands and begin massaging the soles of your baby’s feet. Use firm, gentle, slow strokes from the heel towards the toes. Always keep one hand on your baby while massaging. Some babies might be sensitive to some oils. Look for any sign of an allergic reaction, and see your GP immediately if you’re worried.

Continue with long smooth strokes up your baby’s legs. Massage from the ankle up to the thigh and over the hip. You can try massaging both legs at once or one at time. Avoid massaging the genital area. Hold your baby’s leg under the knee and gently press it towards the tummy to help baby expel gas.








Massaging baby’s upper body

Massage the arms; use circular clockwise strokes for the belly; use your fingertips to massage the face.
Start the upper body massage with your hands on your baby’s shoulders. Make gentle strokes in towards the chest.

Massage baby’s arms by stroking from the shoulders down towards the wrists. Try not to get oil on your baby’s hands. If this happens, wipe his fingers clean before he sucks them.

If your baby’s tummy feels soft (not hard or full), massage his belly using circular, clockwise strokes. Babies’ tummies are sensitive, so if he gets unsettled, move on to the next step. Avoid massaging the belly button area if the cord hasn’t completely healed.








Massaging baby’s face and back

Massage the back of baby's body from head to toe; stop if baby is tense and not enjoying himself; massage can also take place in a cot when baby is clothed.

Use your fingertips to massage your baby’s face. Stroke from the middle of her forehead, down the outside of her face and in towards her cheeks. With your fingertips, massage the scalp in small circles as if you’re shampooing her hair.

If your baby is still relaxed once you’ve finished massaging the front of her body, you can turn her onto her tummy and use long, smooth strokes from head to toe.

**Use respectful touch and stop the massage if your baby isn’t enjoying herself or seems uncomfortable. It’s also best to avoid a massage if you’re very tense, or if your baby is upset..

Jom TRY!!

Monday, 9 June 2014

Bengkak Susu..Sakitnye!!!

Alhamdulillah..anak kedua ni..i dimurahkan rezeki dgn melimpahnye air susu badan...satu hari mesti at least 3 kali i kena pump..pagi sekali, petang sekali n sebelum tido sekali..coz kalo i x pump..cian kat baby nak isap..air susu keluar laju...byk jugak stok i dpt buat time dalam pantang...dpt dlm 3 peti jugak la..Rezeki..

Dlm 44 hari pantang tu..dua kali i kena bengkak susu..dua2 kali coz i x pump sebelum i nk tido..time tu hormom malas melanda n ngantuk sgt..so i skip satu session pump..pagi esoknye..terus sakit kat bhgn bawah ketiak..terus dia attack kat bhgn urat saraf kat situ..pergghhhhh..menangis jugak la...terus i demam hari tu...demam teruk jugak la...menyesal x pump malam tu.."lesson learned"..walopun i pump lps bengkak susu tu..still sakit x reda..so last i ambil pil tahan sakit..terpaksa..huhuhu..time bengkak susu..tersentuh je breast..mesti akan sakit..seharian jugak la menahan sakit..time bengkak susu tu..i rasa badan lemah sangat..terasa mcm satu badan sakit...nasib baik ada breastpump..adalah amat penting untuk beli pump sebelum deliver..coz kita x tau apa akan terjadi dalam pantang...

Serba sedikit tentang bengkak susu...

Biasanya apabila sudah terjadi bengkak susu, cara mengepam payu dara tidak dapat menyelesaikan masalah. Seolah-olah saluran susu itu tersumbat hingga menyebabkan susu yang dipam tidak keluar. Hanya hisapan secara langsung daripada bayi sahaja dapat menghilangkan masalah bengkak susu.

Ingatlah bahawa payu dara bengkak adalah tanda yang positif, iaitu anda sedang menghasilkan susu untuk bayi anda. Masalah bengkak susu disebabkan oleh hormon lacta (hormone susu) banyak dihasilkan pada waktu tengah malam hingga ke subuh.

Cuba amalkan petua berikut apabila ibu mengalami masalah bengkak susu.

1.Pakailah coli menyusu yang memberi sokongan, termasuk pada waktu malam. Pastikan ia benar-benar padan dan tidak terlalu ketat.

2.Susukan bayi anda dengan kerap, iaitu setiap dua atau tiga jam, walaupun terpaksa mengejutkan bayi anda daripada tidur. Pastikan bayi menyusu daripada kedua-dua belah payu dara pada setiap penyusuan. Cuma pastikan sebelah yang pertama tadi telah dihisap sepenuhnya sebelum memberikan yang sebelah lagi. Pada sesi penyusuan yang berikutnya, mulakan dengan sebelah payu dara yang terakhir dihisap.

3.Mungkin sukar untuk bayi melekap pada payu dara ibu apabila areola, iaitu kawasan kulit gelap di sekeliling puting, sangat keras. Untuk memastikan bayi melekap dengan betul, perah dengan tangan atau pam susu keluar sehingga areola menjadi lembut.
Satu cara untuk memudahkan pengeluaran susu ialah dengan meletakkan tuala panas di dada, ataupun mandi dengan air suam sebelum memerah. Air suam mandian itu sendiri mungkin boleh menyebabkan susu keluar dengan sendirinya dan dapat melembutkan areola. Ini mungkin akan memakan masa. Sabarlah, dan teruskan mencuba!

4.Semasa bayi sedang menyusu, urut payu dara yang sedang dihisapnya perlahan-lahan. Ini dapat membantu pengaliran susu dengan lebih lancar dan turut melegakan sedikit ketegangan dan ketidakselesaan pada payu dara.

5.Jika payu dara terlalu penuh dengan susu, menggunakan pam sekali-sekala untuk mengeluarkan susu berlebihan adalah elok dan tidak akan memburukkan keadaan. Penghasilan susu yang berlebihan hanya akan berlaku jika si ibu mengepam lebih daripada keperluan bayinya sedangkan bayi itu sudah menyusu dengan baik.

6.Menyikat payu dara yang bengkak (sikat menghala ke puting).

7.Sesetengah wanita mendapati, meletakkan daun kubis segar pada payu dara boleh membantu melegakan kesakitan, walaupun tiada bukti untuk menyokongnya. Daun kubis itu mungkin ada kesan penyejukkan tetapi ia tidak dapat mengubati penyebab sebenar payu dara bengkak iaitu susu tidak dikeluarkan daripada payu dara dengan efisien (buat sesekali sahaja kerana jika diamalkan selalu boleh menyebabkan susu kering).

8.Ambil cuka makan dan campurkan dengan air di dalam piring. Ambil kapas, celup dan sapu pada sekeliling payu dara. Jangan sampai terkena bahagian puting. Lakukan setiap hari sehingga tiada lagi masalah bengkak.

9.Ambil beberapa helai daun sirih dan disapu minyak zaitun di permukaan hadapan. Layur daun sirih tersebut di atas tudung periuk. Tekap pada payu dara bila daun agak-agak suam. Selain daripada melancarkan pengeluaran susu, ia juga mengurangkan rasa sakit bengkak.

10.Urut payu dara sedikit sebelum mengepam. Buat urutan membulat seperti pemeriksaan payu dara pada kawasan yang ada rasa berketul-ketul.

Jika anda tidak dapat menahan sakit, anda boleh ambil ubat tahan sakit seperti paracetamol dengan nasihat daripada doktor.

Review : Renovation Expo at SACC 6th-8th June

Off to SACC!!!

Arrived at last..Renovation Expo
Pagi-pagi lagi hati dh berkobar-kobar nk pergi renovation expo..x pernah pergi lagi to any of this reno expo..this is the first la..so x tau nak expect macam mana environment dia..sampai SACC before 12..datang2 je dah ada masalah parking....x boleh parking dekat sacc tu sendiri..WHAT??so kitaorg parkg kat PKNS..First impression masuk expo....Keciknya!!!..pusing-pusing around 10 minutes..dh boleh setel dah..tp tu x singgah booth mana-man pun..first pusingan dulu..just nk tngk2 apa yg ada..second time pusing..baru aim booth2 yg berkenaan...byk btl kitchen cabinet punya booth..yg lain x byk choice..Very limited..kitaorg aim kedai buat blinds/curtain..ada dlm 3 booth..ada macam2 variety..mula2 tu berkenan jugak la..tp package yg ditawarkan x bp menarik interest kitaorg..design dah ok dah..just kena minimum order 20sqft per window..tingkap kitaorg x sampai pun..so agak mahal la kalo nk tempah custom made kan..huhuhuhu...so bermula la pencarian roller blinds lagi..booth2 yg lain..ada jual mattress..wardrobe..dining table..sofa..autogate..elba..coway..astro..mcm2 lg la..my thoughts on the expo..i mungkin x kan pg lagi la kot REX expo ni..hehehe..not much boleh gain from the expo..however this is just my thoughts saja la..org lain yg pergi mungkin boleh dapat macam2 dari expo ni..sesiapa yg cari quotation kitchen cabinet...rasa boleh dpt terus dr expo ni...

Here are some pictures of the expo..
Mattress..King Koil

Blinds..variety 

TV cabinet

Overall : 5.5/10
Hope for more choices..


Ibu mengandung dan Cacar Air..

Oh No..chicken pox!!

Sewaktu I mengandungkan anak kedua..anak i yang sulong dijangkiti chicken pox pulak...time tu i rasa cemas jugak la kalo i terjangkit sekali...i pernah kena demam campak waktu zaman sekolah rendah dulu....walopun orang kata kalo dah pernah dijangkiti, kebarangkalian nak kena jangkit adalah tipis..tapi i still rasa cemas coz takut boleh ada effect dekat baby dalam kandungan...Alhamdulillah..sepanjang anak sulong i kena...i terlepas dari jangkitan tu...fuuhhh dugaan ketika mengandung...

Di bawah ni ada artikel mengenai chicken pox and pregnancy..

Cacar air (chicken pox) boleh menjadi lebih teruk jika anda dijangkiti ketika sedang hamil, dan anda lebih berkemungkinan untuk mengalami komplikasi yang berbahaya seperti radang paru-paru (pneumonia). Oleh itu, penting bagi anda memaklumkan kepada doktor jika anda mengalami masalah pernafasan atau simptom-simptom baru yang lain semasa anda menghidap cacar air.

Doktor mungkin akan mencadangkan anda mengambil acyclovir, iaitu rawatan antivirus yang mengurangkan simptom-simptom cacar air dan memendekkan tempoh penyembuhan. Tetapi ini hanya boleh berlaku sekiranya rawatan ini dimulakan dalam masa 24 jam daripada anda mula mendapat ruam.

Jika usia kehamilan anda di bawah 20 minggu, doktor mungkin tidak mengesyorkannya kerana terdapat risiko ubat tersebut boleh membahayakan bayi dalam kandungan.

Menghidap cacar air semasa hamil tidak meningkatkan risiko keguguran dalam trimester pertama, tetapi masalah mungkin berlaku jika virus ini menjejaskan bayi anda semasa dalam kandungan atau semasa baru dilahirkan. Masalah-masalahnya termasuklah kecacatan semasa lahir seperti parut, masalah mata dan anggota badan yang pendek.

Risiko cacar air membahayakan bayi bergantung kepada masa anda dijangkiti virus tersebut. Jika anda dijangkiti sebelum minggu ke-13, risikonya sangat rendah, dengan hanya setengah peratus bayi menerima kesan sampingannya. Pada minggu ke-13 dan ke-20, risikonya meningkat sedikit hingga kurang sedikit daripada satu peratus bayi yang terjejas. Pada minggu ke-20 dan ke-36 kehamilan, bayi anda berkemungkinan besar tidak akan terjejas. Sebaliknya, dia mungkin akan mendapat kayap dalam beberapa tahun pertamanya. Selepas minggu ke-36, risikonya meningkat sekali lagi. Jika anda dijangkiti pada masa ini, maka bayi anda mempunyai satu dalam dua kemungkinan turut dijangkiti, tetapi simptom-simptomnya mungkin tidak muncul kerana pelalian dalam badan anda telah disalurkan kepadanya. Jika anda mendapat cacar air tujuh hari sebelum atau selepas melahirkan, bayi anda berada dalam risiko yang serius kerana dia tidak akan menerima banyak antibodi daripada anda untuk meningkatkan sistem imunnya.

Sekiranya anda termasuk dalam kes yang terakhir, bayi anda akan diberi suntikan varicella-zoster immune globulin (VZIG) yang mengandungi antibodi terhadap cacar air. Kira-kira separuh daripada bayi dalam kategori ini akan mendapat cacar air tetapi VZIG akan melemahkan simptom-simptomnya. Rawatan antiviral menggunakan acyclovir juga merupakan satu pilihan bagi bayi-bayi baru lahir yang mendapat cacar air.

Jika anda tidak pasti sama ada anda pernah mendapat cacar air sebelum ini ataupun belum, doktor anda boleh menjalankan ujian darah untuk memeriksa sekiranya anda mempunyai antibodi terhadap cacar air. Lebih cepat ujian ini dilakukan selepas pendedahan terhadap virus ini, lebih baik, kerana keputusan makmal mungkin mengambil masa di antara 24 hingga 48 jam.

Jika keputusannya menunjukkan bahawa anda tidak mempunyai antibodi terhadap virus ini, doktor anda akan memantau kes anda dan mungkin mencadangkan supaya anda mengambil suntikan VZIG untuk melindungi anda dan bayi anda.

VZIG akan mengurangkan keterukan jangkitan, tetapi anda perlu mengambilnya dalam masa 10 hari selepas dijangkiti untuk memastikan ia berkesan. Jika anda masih mendapat ruam, maklumkan perkara ini kepada doktor anda secepat mungkin.

Sekiranya, dalam masa tiga minggu atau lebih selepas mengambil VZIG, anda bersentuhan sekali lagi dengan seseorang yang menghidap cacar air atau kayap, anda mungkin perlukan satu lagi dos vaksin tersebut.

Demam campak igauan ngeri sebab kena berpnatang dalam tempoh yang agak lama... Tapi jika imun kuat dan dengan izin Allah insya Allah boleh lawan virus demam campak nih.. tapi yg pasti, demam campak bukan sekali je dalam seumur hidup, bergntung kepada kekuatan imun badan itu sendiri..

Friday, 6 June 2014

Nipple Cream Medela - Penyelamatku

Medela PureLan Nipple Cream













Product Description
Soothes sensitive or dry nipples, dry baby skin and dry skin.

- 100 % ultra-pure natural lanolin
- Helps replenish the natural oils depleted by frequent sucking
- No need to remove before breastfeeding

Ini la my savior during my confinement. Dalam 2 minggu pertama dalam pantang tu, i mengalami cracked & very dry nipple..sangat sakit lagi2 bila baby isap..tapi mau x mau..kena tahan jugak..dah la baby kuat minum awal2 tu. Perit nye sampai ke ujung jari-jari kaki..awal2 dulu, i try gilir2 kan la,..pagi isap belah kanan, malam belah kiri..then malam kena sapu ubat..ubat ni memang byk sangat membantu..kalo xde mau nangis..hehehe..Just sapu saje dekat kawasan nipple tu..and that’s it..InsyaAllah sakitnye akan berkurangan..

Boleh beli online...tp kedai2 baby pun sometimes ada jual..kalo kedai tu jual medela punya product and assessories, so probably ada cream ni..i dapat free coz I time tu I beli satu set Medela Harmony..dpt free gifts..dapat nipple cream and medela disposable breast pads..

Thursday, 5 June 2014

Happy Mom with Alfalfa Complex


Pernah dengar pasal Alfalfa??

Daun nye macam kat sebelah ni..nak dapat khasiat alfalfa, x perlu bersusah payah nak cari pokok nyer..boleh dapatkan dlm bentuk pil..






Di Shaklee ada jual Alfalfa Complex. Botol kecil ada 330 biji. Botol besar ada 700 biji. Banyak manfaat yang kita boleh dapat dari consume Alfalfa ni..
Goodness from a bottle..


Kebaikan Makan Alfalfa..
1. Kaya dengan vitamin dan mineral
    Alfalfa Shaklee Mengandungi vitamin B, C, E dan K dalam jumlah yang seimbang. 
    Mengandungi mineral Kalsium, Magnesium, Kalium, Fosforus dan Zat Besi. Alfalfa 
    Shaklee turut mengandungi, Flourida, Protein, Mineral Surih, Serat, Asid Lemak 
    dan Antioksidan.

2. Alfalfa bermanfaat dalam penyerapan protien, dan karbohidrat.

3. Alfalfa juga bertindak sebagai pembersih darah

20 Manfaat Alfalfa Kepada Kesihatan
1.    Merawat gangguan pencernaan
2.    Mengawal kolestrol dalam darah
3.    Menghapuskan kolestrol buruk 'LDL' dari tubuh
4.    Mengurangkan risiko penyakit jantung dan strok
5.    Bagus untuk pesakit diabetes kerana mengurangkan paras gula dalam darah
6.    Mencegah edema - Pengumpulan air dalam badan
7.    Mengurangkan simptom menopous
8.    Merawat asthma dan lain-lain masalah pernafasan
9.    Merawat masalah sembelit
10.  Menyahkan toksik dalam tubuh
11.  Mengurangkan kesakitan otot dan sendi
12.  Meningkatkan sistem pertahanan tubuh
13.  Membantu masalah penghadaman
14.  Membantu memperbanyakkan susu ibu
15.  Mengurangkan masalah pundi kencing
16.  Mengurangkan masalah gastrik dan gangguan hati
17.  Meningkatkan kesihatan prostat
18.  Bertindak seperti kacip fatimah kepada wanita
19.  Menghangatkan hubungan suami isteri
20.  Membantu tingkatkan kesihatan lelaki

Keistimewaan Alfalfa Shaklee
1.  Sumber terbaik dari daun alfalfa (tanpa akar dan batang)
2.  Alfalfa Shaklee ditanam tanpa semburan bahan kimia
3.  Di sediakan dalam dua pek bersaiz 330 biji dan 700 biji
4.  Pil boleh dihancurkan dan dicampur dengan air sebagai minuman herba semulajadi
5.  Tidak memberi mudarat kepada bayi yang menyusu seperti panas dan cirit-birit
6.  Alfalfa Shaklee tiada perasa tiruan, pemanis, pewarna dan pengawet tiruan.
7.  Membersihkan hati
8.  Membantu melengkapakan zat dan nutrient dalam pemakanan seseorang

As a breastfeeding mom..kena la cari alternative untuk maintainkan susu agar susu x merudum..apa yang i makan adalah Alfalfa Complex from Shaklee..rasa nye ala2 macam jamu sedikit.

Cara Makan Alfalfa dengan betul
1-Minum at least 3 liter satu hari
2-Jangan makan Alfalfa bersama dengan Vitamin E (Alfalfa akan menganggu penyerapan Vit E)
3-Tidak boleh diambil lebih dari 10 biji sehari
4-Mulakan dengan kuantiti sedikit. Ini supaya badan tidak akan terkejut..

Testimoni Sendiri
Saya start makan alfalfa time baby 4 bulan..awal2 makan alfalfa ni..susu merudum sedikit..mungkin side effectnye la..tp kena minum byk air..lama2 alhamdulillah..susu maintain aje..di ofis sempat pump 2 kali saja..
Each pumping session dapat from 5oz-10oz..Alhamdulillah...

One pumping session at the office





Hot Deals at PSM Home Centre Setia Alam

I pernah pergi sini sekali saje..Bangunan besar sebelum susur masuk ke Setia Alam (dari arah meru)...time tu saje nk tengok2..usha sinki n bathroom accessories...memang banyak choice.. Kitchen assessories pun ada dijual disini..Tp x byk sgt choice la..Sinki dia pun ada banyak package deals..Sorento ada..Cabana ada...menarik jugak package deal dia...Now tengah ada Hot Deals..and Happy Hour!!! 

This is their promotion leaflet..







LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...