Tuesday 12 May 2020

Puff Coklat dengan Air Fryer

Husband tetibe hari tu surprisekan dengan pembelian Air Fryer. Pernah rasanya sebut sekali jer pasal Air Fryer ni. Just kata senang bila nk berpantang nanti. Hehehe..Tup tup, sampai depan pintu. Air Fryer ni kalo ikutkan bukan dalam wish list la. Husband belikan Haier 2.5L saja. Cukup la untuk kami sekeluarga. Memandangkan husband dah belikan, kena la sentiasa pakai. Risau kena bebel la pulak nanti. So google punya google, ramai yang buat puff menggunakan Air Fryer ni. Puff instant saja dari jenama Kawan. Susah jugak nak cari jenama ni. Selalu habis jer. 

So, perlukan 2 barang jer. Puff Pastry (saya beli jenama Kawan) dan coklat spread. Nak guna Nutella, tak jumpa lak di musim PKP ni. Yang ada, botol besar. So I beli jenama Gardenia saja. First time buat hari tu, anak-anak memang suka sangat. So dah beberapa kali jugak dah buat. Siap time sahur pun sempat buat. 


Letak kan inti coklat ke dalam pastry tu. Ada masanya saya letak coklat chip sekali dalam tu. Lepas tu, tekap dengan garpu di bahagian hujung untuk seal kan dia. Masuk kan ke dalam Air Fryer, untuk 10 minute, dalam 180 darjah celcius. 

NAK SAPU DENGAN TELUR PUN BOLEH. SAYA SELALU SAPU KALO BUAT PUFF SOSEJ.

MUAT DUA KETUL JE SEKALI MASAK

Ni la hasil dia. Boleh juga letak macam2 dalam inti puff ni. I dah pernah buat Puff Sardin, Puff Sosej Cheese dan juga Puff Crabstick. Tapi Puff Coklat ni yang selalu menjadi kegemaran anak-anak di bulan puasa ni. 

TADAA..TAK PERLU BELI LAGI DAH. 

Now tengah tunggu accessories Air Fryer sampai pulak. Haha. Husband jeling je time I click2 beli accessories. Ingat nak try buat cake pulak kat dalam Air Fryer tu. Harap dapat la dalam minggu ni. 
Rasanye lepas ni kena selalu sebut nak mixer pulak. Mana la tau bila asyik sebut, tup2 sampai depan pintu lagi. Haha. 

K, Selamat Berpuasa dan Selamat Berbuka semua!! 


LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...