Monday 2 April 2018

Menu Inspirasi dari Dumex Dugro

After event Sesi Mama-Mama Penyayang Dumex Dugro tempoh hari, kami diberi buku resipi yang mengandungi 6 menu items yang boleh dicuba oleh kami semua. So weekend hari tu, I mencuba salah satu resipi dari 6 menu items iaitu Kebab Ikan Comey. Mengikut resipi yang diberi, pakai ikan dory. Tapi memandangkan anak-anak I x berapa nk makan ikan dory, so I gantikan dengan Udang. Kita ubah suai sikit ikut cita rasa anak-anak sendiri. Anak-anak I memang a big fan of udang. Kebab Ikan Comey ni ala-ala food on a stick. Kita cucuk bahan-bahan yang telah diperap semua, dan di masak kemudiannye. Budak-budak memang suka makan makanan yang dicucuk ni. 

Bahan-bahan yang I guna, I ikut citarasa anak-anak I. 
The below is the original recipe:

Bahan-bahan
130g kepingan ikan dory, dadu 10
5 tomato ceri, dibelah 2
10 potongan brokoli, dicelur
1 sudu besar kicap manis
½ sudu besar sos plum
1 sus besar minyak jagung
Hirisan salad untuk sajian

Sos
3 sudu besar susu Dugro®
2 sudu besar air suam
2 sudu besar Thousand Island Dressing
Garam secukup rasa

Cara Penyediaan
1. Gaul ikan, tomato, brokoli, kicap dan sos plum. Biar 10 minit
2. Cucuk ikan, tomato, brokoli pada lidi koktel
3. Panaskan minyak, masak kebab sehingga ikan masak
4. Untuk Sos, kacak semua bahan sehingga sebati. Titiskan ke atas kebab


KEBAB UDANG COMEY

SUSU DAN MAYO JEPUN

MARINATE UDANG, BROKOLI, NENAS DENGAN SOS

Untuk resipi yang I guna, I gantikan ikan dory dengan udang. Tomato ceri tu pun I gantikan dengan nenas. Bagi rasa manis dan masam2 sikit. Sos plum tu juga, I gantikan dengan sos tomato. Semasa memasak udang tu pun, I gunakan sedikit butter instead of minyak. Udang and butter always a good combo. Hehe.

Ini la dia hasil ‘twist’ Kebab Udang Comel..hehehe. Anak-anak memang suka la. Habis semua disambar. Walaupun sayur tu I nampak ada yang letak tepi. Tapi udang tu memang habis licin di makan. Senang saja penyediaan dia. Leh settle dalam 15 minute untuk penyediaan bahan. Untuk marinate, lagi lama lagi sedap la. So boleh marinate malam sebelumnye dalam peti sejuk (dalam masa 12 jam), dalam bekas yang tertutup ye. Senang saja. Lagi-lagi untuk ibu-ibu yang busy macam I ni yang terkejar-kejar apabila balik dari bekerja. Boleh sediakan malam sebelumnye.  Balik aje, terus leh ready kan kebab untuk anak-anak. 

SORRY LA LIGHTING OUT SIKIT. NAMPAK TERANG. HUHU. YG PENTING SEDAP. HEHE

Another resipi yang I cuba sendiri pakai susu Dumex Dugro untuk anak-anak I adalah Peanut Butter Banana Dugro Popsicle. Anak-anak I memang penggemar ais krim. So this time, I nak try buat peanut butter ice cream. Menu ni xde pun dalam resipi tapi coz dah teruja, teruskan buat dessert pulak pakai Susu Dugro.

Bahan-bahan (6 batang ice cream).
2 Biji pisang (yang besar)
2 Sudu besar peanut butter. (I pakai Ladies Choice yang smooth. I x mau yang crunchy2 tu)
½ Cawan susu Dugro® (2 sudu susu Dugro® campur dengan air suam)
1 Sudu kecil gula (boleh guna madu juga)
½ Ekstrak vanilla

Cara Penyediaan
1. Blend semua bahan di atas. 
2. Tuangkan ke dalam mold ice cream (I beli dari Ikea)
3. Bekukan dalam masa 6 jam, atau sampai solid. 


BAHAN-BAHAN UNTUK POPSICLE

DI BLEND

MASUK KAN DALAM ACUAN

BEKUKAN

Tadaa..ini la dia hasil dia. Peanut Butter Banana Dugro® Popsicle. Sangat sedap K. Penuh dengan rasa peanut butter yang berlemak. Orang dewasa pun suka. Anak-anak memang suka habis la, dapat aiskrim la katakan. I guna peanut butter cause anak-anak I memang suka sangat makan peanut butter. Kekadang kena sorokkan botol peanut butter tu. Kalo x, tau-tau je diaorang dah makan begitu saja. 


SIAP DAH. ICE CREAM DIA AGAK PEKAT SIKIT. NEXT TIME, KENA ADD ON CHOCOLATE..

Harapan I adalah untuk memberikan makanan yang sihat dan terbaik untuk anak-anak. Walaupun kekadang masa menjadi penghalang, di mana sebagai ibu bekerjaya, terpaksa kejar masa untuk settle kan semua benda, termasuk la memasak dan menyediakan makanan untuk anak-anak. Walaupun, anak-anak I boleh juga dikategorikan seabgai picky eater, tapi setakat ni, mereka akan makan apa jua masakan yang I masak untuk mereka. Terharu coz I sendiri tau I x berapa arif bab-bab masakan ni. Jadi I akan buat sebaik mungkin bagi memberikan anak-anak makanan yang terbaik untuk tumbesaran mereka. 

Ditambah pulak, anak-anak I memang x boleh ketinggalan minum susu Dugro® setiap hari. Celik mata je mintak minum susu. Hahaha. Pakar nutrisi recommend pengambilan dalam 2-3 gelas dalam sehari. So setakat ni, anak-anak I memang mengikut piawaian recommendation pihak Dumex Dugro la. Hehe. Diaorang memang selalunya minum 3 kali sehari. Apa pun, I really do hope that there will be more future events organized by Dumex Dugro. Memang banyak sangat membantu dalam memberikan info berkenaan kepentingan nutrisi anak-anak. Keep it up #teamdugro.

For more info please visit Dumex Dugro Facebook Page -->click HERE




LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...